situaci nejvíce ovlivňuje pokles turistického ruchu
- turbulence čínské ekonomiky dlouhodobě ovlivňují evropské trhy
- roční obraty českého trhu jsou v řádech jednotek miliard korun, sílí lokální poptávka
- méně známé značky zaznamenávají pokles, renomované naopak posilují
Podle včerejších statistik Federace průmyslu švýcarských hodinek (FHS) došlo v tomto oboru za poslední rok k propadu exportu o 16,1 %. Toto číslo jen podtrhuje potíže, se kterými se švýcarský hodinářský trh celosvětově potýká, když se objem vývozu oproti červnu 2015 snížil o 300 milionů na 1,6 miliardy švýcarských franků. Jednou z hlavních příčin propadu je dlouhodobé snížení kupní síly čínských turistů.
V červnu letošního roku byly všechny hlavní zahraniční trhy švýcarských hodinek v útlumu. Hlavním hybatelem tohoto poklesu je největší světový trh s hodinkami v Hongkongu, který se propadá již dlouhých 17 měsíců. Za poslední rok došlo k propadu tohoto trhu o 29,2 %, od června 2014 je to dokonce o 44 %. Na vině je úbytek movitých čínských zákazníků, kteří tvořili páteř tohoto trhu. Po předloňské silné vlně protestů za větší demokratizaci Hongkongu se zpřísnily celní kontroly a došlo k úbytku čínských turistů, kteří sem jezdili na nákupy. Ostatní významné asijské trhy včetně Japonska a Číny, stejně jako USA, jsou na tom o něco lépe. Jejich vývoj byl příznivější než průměr, ale i tak zde nastal pokles v řádu jednotek procent.
Nepříznivá situace ve světě se promítla i do největších trhů s luxusními hodinkami v Evropě, kterými jsou Itálie, Německo, Velká Británie a Francie. Všechny tyto země zažily strmé pády až v posledních měsících. Hlavně Itálie, kde propad oproti loňskému roku dosáhl 28,2 %. Za poklesem poptávky v Evropě stojí více faktorů. Hlavní roli hraje stávající bezpečnostní situace v Evropě a obavy z terorismu, s čímž je spojený pokles turistického ruchu v některých evropských zemích.
Z dostupných statistik vyplývá, že dvoucifernému propadu exportu se vyhnuly pouze hodinky v cenovém rozpětí 500 až 3 000 švýcarských franků (cca 12,5 tisíc až 75 tisíc Kč). Nejhorší pád prožily hodinky vyráběné z drahých kovů, u nichž došlo k ročnímu poklesu o 31,4 %. Nejlépe na tom jsou hodinky pozlacené, které se propadly pouze o 5,4 %.
K vývoji českého trhu luxusních hodinek se vyjádřil Ján Kubušek z Hodinářství Bechyně: „Situace na českém trhu je obdobná jako v Evropě, především v Praze pomalu klesá kupní síla turistů. Tyto mezery však postupně zaplňují lokální nakupující. V celkovém součtu pak zaznamenáváme naopak nárůst prodejů a tržeb. Roční tržby švýcarských hodinek se na českém trhu stabilně pohybují v jednotkách miliard korun. Pokles prodejů sledujeme hlavně u méně známých výrobců hodinek. U značek jako je Rolex nebo Longines k propadu nedochází, naopak v jednotkách procent pomalu posilují svoji pozici a jejich prodeje se zvyšují – a to jak z hlediska počtu prodaných kusů, tak i z hlediska samotných tržeb.“
Zdroj: Tisková zpráva hodinářství Bechyně, Praha 22. července 2016
Zdrojem veškerých obrázků je Federation of the Swiss watch industry FH. Dostupné z: http://www.fhs.ch/eng/statistics.html?previous
Autor: Jakub Novák
22. Čvc 2016 | Článek přečten: 2 018 x
Novinky