Davosa Newton Pilot Automatic – pocta historii letectví

21. Čvc 2023 | Článek přečten: 1 469 x

Co se nosí, Davosa, Recenze, Výrobci hodinek, Značky hodinek

Davosa v červnu představila novou kolekci pilotních hodinek Davosa Newton Pilot Automatic, které připomínají letecké hrdiny a byly vyvinuty s ohledem na speciální potřeby pilotů. Ve svém klasicky pojatém designu tak hodinky spojují všechny podstatné vlastnosti pilotních hodinek, mezi něž lze řadit přesnost, přehlednost, spolehlivost, to vše doplněné o vysokou kvalitu zpracování. Kolekce byla představena k příležitosti blížícího se výročí 120 let, které v prosinci uplynou od prvního pilotem řízeného letu, který provedli průkopníci letectví, bratři Wrightové 17. prosince 1903.

Orville a Wilbur Wrightovi se 17. prosince vznesli celkem čtyřikrát (každý dvakrát) a nejdelší let toho dne trval 59 vteřin, během nichž letadlo zdolalo 279 metrů. Letectví zažilo ve 20. století nebývalý rozmach a proto není jméno bratří Wrightů jediné, které se zapsalo do jeho historie. Jak Davosa uvádí, legendárních pilotů je celá řada a zmínku si nezaslouží pouze průkopníci, mezi něž také patří všem dobře známé jméno Charlese Lindbergha, který v roce 1927 jako první absolvoval sólový let přes Atlantik na trase New York – Paříž. Trasu dlouhou 5793 kilometrů překonal za 33 hodin a 30 minut. Zapomínat bychom totiž neměli ani na takové hrdiny, kteří se svými činy zasloužili o záchranu životů, jako tomu bylo v případě amerického pilota dopravních letadel Chesleyho Burnetta Sullenbergera, který 15. ledna 2009 provedl úspěšné nouzové přistání na řece Hudson v New Yorku s poškozeným letadlem Airbus A320.

Za posledních 100 let, tak jak se vyvíjela oblast letectví, postupně také rostly požadavky na samotné piloty a také nástroje používané v kokpitech letadel. Můžeme říci, že právě také hodinky hrají od samého počátku v letectví poměrně důležitou roli. Zpočátku byly do kokpitu instalovány jako pevné palubní přístroje. Pokrok v hodinářství a přesun hodinek z kapes na zápěstí však předznamenal zrod pilotních hodinek a dá se říci, že vývoj v letectví ovlivňoval také vývoj na poli hodinářství a na funkčnost pilotních hodinek tak byly již záhy kladeny vysoké nároky a jejich spolehlivost byla v mnoha ohledech klíčová. Vzpomeňme třeba jen na roli navigátorských hodinek, slavných B-Uhren, jejichž design je pro svou praktickou účelnost oblíbený do dnešních dní.

Trojice novinek z dílny švýcarské značky Davosa byla vyrobena právě v duchu klasického, jednoduchého a účelného designu, tak pevně spojeného s pilotními hodinkami. A protože bylo jedním z hlavních cílů výrobce nabídnout oblíbený design ve spojení s maximálním pohodlím, zvolila značka pro všechny varianty pouzdro o průměru 40 mm, jehož broušený povrch doplňují leštěné plochy v podobě boku lunety a zkosených linií na nožkách, které jinak poměrně běžnému tvaru pouzdra dodávají potřebnou jiskru. Výška pouzdra je příjemných 11,6 mm a díky delším nožkám dosáhl rozměr lug to lug 49 mm.

Představeny byly tři barevné varianty číselníků – klasická černá, borovicově zelená a tmavě modrá. Celý číselník je dokonale symetrický a jeho jemný efekt slunečního brusu evokuje pohled na vycházející slunce z kokpitu letadla. Pro hodinové pozice byly použity plastické číslice, doplněné o obdélníkové indexy na pozicích 3., 6. a 9. hodiny a typický trojúhelník s dvěma tečkami, zajišťující snadnou orientaci, umístěný na pozici 12. hodiny. Prostor mezi jednotlivými hodinami vyplňuje tištěná minutová stupnice. Čas snadno odečtete také díky výrazným mečovým ručkám a vteřinovce zakončené šipkou. Pěkným detailem hodinovky a minutovky je jejich broušený povrch, který skvěle doplňuje stejné zpracování pouzdra. Davosa nenechala nic náhodě ani ve věci čitelnosti za tmy a při zhoršených světelných podmínkách, kdy se rozhodně bude hodit výrazná modrá luminiscence SuperLumiNova® BGW9. Tou byl opatřen povrch všech 12 hlavních indexů a výplň nechybí samozřejmě ani na ručkách, a to včetně zakončení vteřinovky. Výhodou použité luminiscence je její jasně bílý povrch za denního světla, který skvěle kontrastuje s tmavou plochou číselníku. Je příjemné, že se Davosa rozhodla vydat pilotky bez data, protože právě datumovka bývá u mnoha hodinek různých značek často slabším článkem, kazícím jinak velmi povedený číselník (vzpomeňme na mnohé hluboké díry a vyseknuté otvory, které vypadají, jako by je někdo dělal na poslední chvíli).

Že se před nás staví hodinky bez funkce data, naznačuje svým označením také použitý strojek DAV 3021ND, jehož základem je Sellita SW200-1. Tento mechanický strojek s automatickým nátahem, funkcí hackingu a možností ručního nátahu, je hodináři v Davose zregulován na úroveň provedení Elaboré, které přináší vyšší přesnost chodu oproti standardní verzi – denní odchylka by se tak měla pohybovat v rozmezí +/- 15 s/den. Chod strojku s frekvencí 28800 polokmitů za hodinu, lze pozorovat průhledným dýnkem. To nám mimo jiné odhalí také ženevskými pruhy zdobený, částečně skeletonizovaný, rotor. Strojek nabízí rezervu nátahu kolem 40 hodin. Prosklené dýnko hodinek je k pouzdru připevněno pomocí 4 šroubků a hodinky jsou vodotěsné do 70 m (7 ATM). Vodotěsnost je dostatečná pro každodenní použití, ale není vhodná pro plavání, což se dá pilotkám rozhodně odpustit.

Že se výrobce snažil udělat hodinky v každém ohledu praktické, potvrzuje také použití klenutého safírového sklíčka odolného proti poškrábání, opatřeného antireflexní vrstvou, minimalizující vznik odlesků na přímém slunci. V tomto ohledu je třeba zmínit také kónicky tvarovanou korunku s výrazným drážkováním, která je předzvěstí snadné a jisté manipulace i v rukavicích – protože snadná obsluha hodinek i v rukavicích je již dlouhá leta jedním z hlavních znaků pilotek.

Všechny tři barevné varianty je možné pořídit buď na koženém řemínku v barvě příslušného číselníku, nebo na pětiřadém ocelovém náramku s broušeným povrchem. Hladké řemínky z anilinové kůže (jedná se o nejkvalitnější kůži s přirozenou strukturou a nestejnoměrným zbarvením, zpracovanou za použití rostlinných olejů, tato kůže je silná, zároveň však poddajná a prodyšná) jsou ručně prošity kontrastní bílou nití, zakončené jsou trnovou signovanou sponou. Oproti tomu sportovně elegantní ocelový náramek je doplněn minimalistickou motýlovou sponou. Škoda, že výrobce nesáhl u obou řešení k systému rychloupínání pro snadnou možnost výměny i v domácích podmínkách.
Variantu na kůži pořídíte za 25 450 Kč a na oceli pak za 27 990 Kč, což je při dané úrovni výbavy a zpracování oproti mnohé švýcarské konkurenci cenovka víc než příjemná.

Pokud vás hodinky zaujaly, najdete je stránkách eshopu Helveti.cz, kde vám je rádi v případě zájmu zajistí také k prohlédnutí a vyzkoušení.

Jednotlivé reference:

161.530.40 – modrý číselník, ocelový náramek
161.530.45 – modrý číselník, kožený řemínek
161.530.50 – černý číselník, ocelový náramek
161.530.55 – černý číselník, kožený řemínek
161.530.70 – zelený číselník, ocelový náramek
161.530.75 – zelený číselník, kožený řemínek

Autor textu: Ondřej Korpa

Témata

, , , , , , , , , , , , , ,


Napište komentář